W tym tygodniu polecamy!

300x250_plecaki_wiosna

Czy warto pić napoje izotoniczne

Wielu autorów przekonuje że pijąc napoje izotoniczne nasze mięśnie szybciej się regenerują, nie łapią nas skurcze, zmniejszamy ryzyko mikrourazów etc.

Przyznam się szczerze że osobiście tylko kilka razy w życiu piłem napój izotoniczny i to głównie ze względów smakowych. Nie przeszkodziło mi to jednak w przejechaniu Polski rowerem, czyli 580 kilometrów w 77 godzin, czy przejść 100 km po górach podczas IX Edycji Międzynarodowego Ekstremalnego Maratonu Pieszego.

O co więc chodzi z tymi napojami izotonicznymi?

Na rynku istnieje pewna gałąź produktów, która cieszy się wyjątkowym popytem – nazywa się „na skróty”. W tej gałęzi zawierają się „tabletki na odchudzanie bez wysiłku”, „rzucenie palenia bez uczucia nikotynowego głodu”, a także napoje izotoniczne które mają zapewnić łatwiejszy i skuteczniejszy trening, ale czy tak jest naprawdę?

Często widzę biegaczy którzy po przebiegnięciu 2-3 kilometrów wypijają 0,5 litra jednego z popularnych napojów izotonicznych, czy uważasz że pokonanie takiego dystansu wymaga uzupełnienia 500 ml wody? Pozwól że odpowiem: NIE.

Czy napoje izotoniczne działają?

Oczywiście napoje izotoniczne zawierają wszystkie substancję które są niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu, jednak nasz organizm nie jest prostym pojemnikiem. Jeżeli podczas dnia stracisz trzy litry wody, a wieczorem wypijesz tyle samo wody ile utraciłeś za dnia czy Twój organizm będzie w pełni zregenerowany? Pozwól że odpowiem: NIE.

Należy pamiętać o tym że organizm nie może wchłonąć dowolnej liczby danej substancji w określonym czasie. Jeżeli po treningu dostarczysz swojemu ciału 400g czystego białka, to czy organizm wchłonie te czterysta gram i wykorzysta je do odbudowy mięśni? Pozwól że odpowiem: NIE.



Napoje izotoniczne chronią nasz przed odwodnieniem?

Oczywiście że tak, podobnie jak woda. Czytając teksty zachwalające napoje izotoniczne, często spotykałem się z przedstawianiem odwodnienia jako jakiegoś mitycznego zagrożenia. Mam za sobą kilkadziesiąt wędrówek górskich, gdzie już po pierwszym dniu z odwodnienia pękały mi usta i mogę śmiało powiedzieć że odwodnienia nie leczy się w jeden dzień. Zazwyczaj wrócenie do pełni formy trwa od 3 do 5 dni regularnego spożywania wody. Jeżeli zatem zakładasz że po naprawdę wymagającym dniu treningowym wypijesz litr napoju izotonicznego i to wystarczy by zregenerował się Twój organizm, jesteś w błędzie.

Ostatnio na forum

Polecany Namiot

namiot tunelowyLekki namiot do zadań specjalnych. Niewielkie rozmiary, niewielka waga oraz cena sprawiają że tego typu produkt idealnie sprawdzi się podczas wędrówek po górach czy lasach. Zapewnia schronienie oraz jest wyjątkowo prosty w montażu. Idealny dla każdego łowcy przygód który ceni sobie wielkość i wagę swojego sprzętu.

Sprawdź szczegóły >>

Bądź bezpieczny

Na chwile obecną skuteczny gaz pieprzowy jest najprostszym i najłatwiejszym środkiem ochrony. Dzięki niemu nie musimy mieć fizycznego kontaktu z napastinkiem oraz mamy pewność że nie wyrządzimy mu krzywdy. Istotne jest by gaz papierzowy był renomowanej i sprawdzonej firmy, co będzie gwarancją skutecznego unieruchomienia napastnika na kilkanaście minut.

sprawdź szczegóły >>

Najciepleszy śpiwór

Ten ciepły śpiwór renomowanej firmy zapewni Ci spokojny, ciepły sen w nawet wyjątkowo ekstremalnych warunkach. Zaawanowana technologia oraz materiały najwyższej jakości są znakiem rozpoznawczym tego produktu. Obowiązkowy sprzęt dla każdego kto nie boi się zimy i nie zapada w sen zimowy.

Sprawdź szczegóły >>